Головний інструмент нашого розуму – це пам’ять. Пам’ять – це зв’язок минулого із сьогоденням і майбутнім, процес збереження минулого досвіду, що дає можливість його повторного використання. Для того, щоб пам’ять не підводила нас у найважливіші миті життя, потрібно постійно тренувати її. Методів для розвитку і ефективного використання пам’яті існує безліч. Зупинимося на найцікавішому з них – мнемотехніці. На діток в дошкільному віці обрушується величезний потік інформації, який вкрай складно подужати, особливо не вміючи читати і писати. Мнемотехніка покликана допомагати в цьому.
Мнемотехніка це свого роду схеми в основі яких лежать асоціації, що допомагають запам’ятовувати і відтворювати інформацію. Останнім часом в дошкільних установах прийомами мнемотехніки користуються дуже активно і не тільки для роботи зі звичайними дітьми, а й для корекції стану у малюків з відставанням у розвитку.
У дітей у віці 4-6 років словниковий запас досить великий, але користуватися ним і вживати слова у вірній формі вони ще не вміють. Від цього виникають проблеми з мовленням, наприклад, дитина може заїкатись. Намагаючись, щось розповісти нам, дитина просто не може знайти слів, або робить це дуже незрозуміло і безладно, перескакуючи в оповіданні з місця на місце. У цих випадках і приходить на допомогу мнемотехніка. Принципи її дії грунтуються на тому, що у дошкільнят дуже розвинена зорова пам’ять і образне мислення. Найбільш наочний приклад даної техніки це картинка на шафці в дитячому саду. Запам’ятовуючи її, дитина з легкістю візьме саме свій рушник на вішалці, над якою розташована та сама картинка. В основному мнемотехніка це використання спеціальних карток і схем. Цілі використання можуть бути різні.
Дитині показують картку, на якій зображено кілька предметів і вона має вигадати про них розповідь – цей спосіб використовується для розвитку уяви. Для розвитку пам’яті дітям пропонують вивчити вірш за картками, на яких кожному рядку вірша відповідає своє зображення. Для тренування логічного мислення малюкові дають картки і пропонують розподілити їх за групами. Наприклад, картки з професіями і предметами, якими користуються їх представники, наприклад стопка – продавець: ваги, каса, продукти.
Якщо дитина добре працює за готовими картками, слід запропонувати позайматися навпаки, дати розповідь і нехай дитина сама намалює для неї картинки. При роботі з цією технікою необхідно дотримуватися певних правил.
Працювати за таким принципом потрібно не тільки в дитячому саду, вкрай важливо щоб батьки брали активну участь в навчанні дитини.
Структура занять
Перше заняття:
1. Гра «Фотоапарат», спрямована на розвиток уваги. Дитині на мить показується картка з певним малюнком, який потім вона повинна описати якомога детальніше.
2. Вправа «Малюємо слова» - підготовка до методу «крокирування».
3. Гра «Ляльководи», спрямована на активізацію рухової пам’яті (правила гри описані нижче у статті).
4. Гра «Пояснення», спрямована на розвиток фантазії (по одному реченню або невеличкому опису, необхідно вгадати, про що йде мова).
5. Вправи на активізацію діяльності обох півкуль мозку – синхронне малювання обома руками різних геометричних фігур.
Друге заняття:
1. Гра «Опис сусіда», спрямована на розвиток уваги – згадувати зовнішність та одяг свого сусіда необхідно із заплющеними очима.
2. Метод «нісенітниці» - створення асоціативних ланцюжків за допомогою мнемотабличок (16 карток).
3. Вправа «Хованки», спрямована на розвиток тактильних відчуттів. Для цього необхідні 10-12 тактильних дощечок, з деталями ознайомтесь в описі вправ нижче.
4. Гра на повторення рухів (на зразок гри Б. П. Нікітіна «Мавпеня»).
Третє заняття:
1. Вправа «Чарівне коло» - розвиває у дітей навички зосередження (детальніше дивиться нижче).
2. Вправа «На що схожа цифра» - спрямована на розвиток фантазії.
3. Засвоєння методу «нісенітниці», але тепер вже за допомогою слуху. Дитина повинна сприйняти інформацію - ряд слів (не більше 15-ти), які треба вимовити.
4. Гра «Не впусти!», спрямована на розвиток дрібної моторики (детальніше в описі нижче).
5. Тренінг методу «нісенітниці» за допомогою будь-якого колажу.
Четверте заняття:
1. Гра «Слухачі», яка спрямована на розвиток здатності «перемикати» слухову увагу (детальніше в описі нижче).
2. Гра «Роби, як я!», спрямована на розвиток фантазії та уваги (детальніше далі у статті).
3. Ейдетика. Пантоміма «Ведмедики в лісі», спрямована на стимулювання образного мислення у дітей.
4. Розвиток нюху. Необхідно познайомити дітей з різноманітними запахами. Для цього використовують близько 20-ти флакончиків з травами. Потім за допомогою запахів нюх вдосконалюють та формують навички запам’ятовування отриманої інформації.
5. Вправа на складнокоординовані рухи – наприклад, синхронне обертання рук у протилежні сторони тощо.
«Ляльковод»
Гра спрямована на активізацію рухової пам’яті дитини.
У цієї гри декілька варіантів:
1. Дорослий ведучий (вихователь), він же й «ляльковод», зав’язує дитині очі та, тримаючи за плечі, «водить» як ляльку за простим маршрутом, абсолютно нічого не коментуючи: 3 кроки вперед, зупинка, поворот, ще декілька кроків вбік, поворот, 2-3 кроки назад тощо. Далі дитина знімає пов’язку з очей та сама повертається на початок маршруту, потім вона повинна повторити цей маршрут по пам’яті, згадуючи, які рухи робила.
2. Гра без дорослого ведучого, у ролі «ляльковода» та самої «ляльки» - діти.
3. Поступово рухи ускладнюються, а маршрут збільшується. Можна додавати ще різноманітні фізичні вправи: присісти чи нахилитися, зігнути руки чи ніжки, обернутися навколо себе тощо.
«Хованки»
Гра з тактильними дощечками, яка спрямована на покращення тактильного сприйняття у дітей.
Дитині зав’язують очі (або можна накрити дощечку платком) та дають одну з дощечок, щоб дитина її обмацала і запам’ятала. Потім розкладається 10-12 подібних дощечок, серед яких дитина навпомацки повинна знайти «свою».
«Чарівне коло»
Гра спрямована на розвиток вміння дітей зосереджуватися.
Ведучий (вихователь) малює коло діаметром приблизно 25 см, а всередині нього – зірочку. Діти повинні зосередити увагу («промінчик власної уваги») на зірочці (секунд 10-30), потім вихователь «переносить» увагу дітей на метелика, хрестик, гачечок тощо, а в кінці – на цяточку. На кожному предметі «промінчик уваги» тримається так само 10-30 секунд.
«Не впусти!»
Гра із сірниками, що спрямована на розвиток дрібної моторики у дітей.
Висипте сірники з коробки та поставте сам коробок та кришечку на ребро паралельно один одному. Дитина повинна взяти 4 сірники вказівним та великим пальцями правої руки та обережно покласти їх на коробок. Далі, якщо вдалося, необхідно те саме зробити, але вже лівою рукою. Перекладаємо сірники з ребра коробочки на кришечку. Якщо все виходить успішно, поступово міняємо вказівний палець на середній, безіменний та мізинець. За правилами гри, якщо навіть один сірник падає, то все необхідно починати спочатку. Якщо із чотирма сірниками гра вдалася, то можна збільшувати кількість сірничків по одному. Досвід показує, що максимально дитина може справитися із вісьмома сірниками.
«Слухачі»
Гра спрямована на розвиток вміння дітей зосереджуватися.
Дітям задають завдання прислухатися до тих звуків, які «знаходяться» лише в ігровій кімнаті, потім перенести «слухову увагу» на ті звуки, які можна почути в садочку, потім на вулиці – у дворі садочка, потім – ті звуки, які можна почути на дорозі.
«Роби, як я!»
Гра із сірниками, яка спрямована на вдосконалення навиків уваги у дітей. Це стає можливим через постійне повторення варіантів гри.
Грати необхідно в парі. Дітям дається по 6 сірників. Один з них (ведучий) викладає з сірників певну фігуру, далі на мить показує її своєму партнерові. Той в свою чергу повинен із власних сірників скласти таку саму фігуру, не дивлячись на зразок, тобто по пам’яті. Далі діти міняються. Якщо у дітей все чудово виходить, то кількість сірників для складання фігури збільшується до 12-15 штук.
Немає коментарів:
Дописати коментар