"Учіть дитину яким-небудь невідомим йому п'яти словами - він буде довго і марно мучитися, але зв'яжіть двадцять таких слів з картинками, і він їх засвоїть на льоту". К. Д. Ушинський
Розвиток мовлення - одна з ліній розвитку дитини. Завдяки рідній мові малюк входить у наш світ, отримує широкі можливості спілкування з іншими людьми. Діти опановують рідною мовою через мовленнєву діяльність, через сприйняття мови і проговорюння. Ось чому так важливо створювати умови для активізації мовленнєвої діяльності дітей, під час якої вони навчаються спілкуванню, умінню висловлювати свої думки.Проблема розвитку зв'язного мовлення дітей добре відома широкому колу педагогічних працівників. Давно встановлено, що в дошкільному віці виявляються істотні відмінності в рівні мовлення дітей. Це показує мій досвід педагогічної діяльності. Головним завданням розвитку зв'язного мовлення дитини є вдосконалення монологічної мови. Ця задача вирішується через різні види мовленнєвої діяльності: переказ літературних творів, складання описових розповідей про предметах, об'єктах, явищах природи, створення різних видів творчих оповідань, заучування віршів, а також складання розповідей по картині.
Всі названі види мовленнєвої діяльності актуальні при роботі над розвитком зв'язного мовлення дітей. І, щоб досягти високих результатів, вирішила використовувати нетрадиційні форми роботи з дітьми з формування зв'язного мовлення.
На сьогоднішній день - образна, багата синонімами, доповненнями і описами мова у дітей дошкільного віку - явище дуже рідкісне. У промові дітей існують безліч проблем.
- Односложная, що складається лише з простих речень мова. Нездатність граматично правильно побудувати поширене речення;
- Бідність мови. Недостатній словниковий запас;
- Вживання нелітературних слів та виразів;
- Бідна діалогічна мова: нездатність грамотно і доступно сформулювати питання, побудувати короткий або розгорнуту відповідь;
- Труднощі в побудові монологу: наприклад, сюжетний або описовий розповідь на запропоновану тему, переказ тексту своїми словами;
- Відсутність логічного обґрунтування своїх тверджень і висновків;
- Відсутність навичок культури мовлення: невміння використовувати інтонації, регулювати гучність голосу і темп мови і т. Д;
- Погана дикція.
Тому педагогічний вплив при розвитку мовлення дошкільнят - дуже складна справа. Необхідно навчити дітей зв'язно, послідовно, граматично правильно викладати свої думки, розповідати про події з навколишнього життя.
Враховуючи, що в даний час діти перенасичені інформацією, необхідно, щоб процес навчання був для них цікавим, цікавим, розвиваючим.
Фактори, які полегшують процес становлення зв'язного мовлення.
Один із таких факторів, на думку С. Л. Рубінштейна, А. М. Леушиной, Л. В. Ельконіна та ін - наочність. Розглядання предметів, картин допомагає дітям називати предмети, їх характерні ознаки, вироблені з ними дії.
В якості другого допоміжного фактора ми виділимо створення плану висловлювання, значимість якого неодноразово вказував відомий психолог Л. с. Виготський. Він відзначав важливість послідовного розміщення в попередній схемі всіх конкретних елементів висловлювання.
До . Д. Ушинський писав:
«Ви навчаєте дитину яким-небудь невідомим йому п'яти словами - він буде довго і марно мучитися, але зв'яжіть двадцять таких слів з картинками, і він засвоїть на льоту».
Взявши в основу думку великих педагогів, побачивши ефективність наочного матеріалу, користуючись готовими схемами педагогів, але змінюючи та вдосконалюючи їх по-своєму, протягом декількох років використовую в роботі з навчання дітей зв'язного мовлення прийоми мнемотехніки.
Мнемотехніка - в перекладі з грецької - «мистецтво запам'ятовування». Це система методів і прийомів, які забезпечують успішне запам'ятовування, збереження і відтворення інформації, знань про особливості об'єктів природи, про навколишній світ, ефективне запам'ятовування структури розповіді, і, звичайно, розвиток мови.
З допомогою мнемотехніки вирішували наступні завдання:
З допомогою мнемотехніки вирішували наступні завдання:
- Розвивати зв'язне і діалогічну мова.
- Розвивати у дітей уміння з допомогою графічної аналогії, а так само з допомогою заступників розуміти і розповідати знайомі казки, вірші мнемотаблице і колажу.
- Навчати дітей правильному звукопроизношению. Знайомити з літерами.
- Розвивати у дітей розумову активність, кмітливість, спостережливість, вміння порівнювати, виділяти істотні ознаки.
- Розвивати у дітей психічні процеси: мислення, увага, уява, пам'ять (різні види).
- Сприяти вирішенню дошкільниками винахідницьких завдань казкового, ігрового, екологічного, етичного характеру та ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар